Tízezren a CEU-ért

Fb. Külföldi szervezetek is kiállnak az egyetem ügye mellett

A budapesti Közép-Európai Egyetem (CEU) megmaradásáért tüntettek a magyar fővárosban április másodikán. Körülbelül tízezren jelentek meg csecsműktől idősekig, minden korosztályt képviselve, a diákok által rendezett tüntetésen. A Corvinus Egyetem épülete mellett, a Fővám téren nyitotta meg a demonstrációt köszöntő beszédével egy gimnazista tanuló, aki csak úgy mutatkozott be: Peti vagyok.

Peti beszédében megindokolta a jelenlétét, mondván, hogy ha egyetemeket zárnak be, akkor jövőre egyre kevesebb lehetősége lesz a felsőoktatási intézmények közül választani, ezért harcolni akar a CEU megmaradásáért. Az egyetemek bezárása alatt Magyarország kormányának egy törvénymódosító tervezetét értette, amely egységesíti az országban működő felsőoktatási intézmények jogi körülményeit, és amely által a CEU-nak az eddigiekhez képest további feltételeknek kell megfelelnie a továbbműködéshez. Peti magyar és angol nyelvű beszédében továbbá elmondta, mivel a tüntetők a kormány említett lépését a Közép-Európai Egyetem megszűntetésének első lépéseként tartják számon, azt követelik, hogy a törvénymódosítási tervezetet vonja vissza.

A megnyitó beszédet követően Deák Dániel, a Corvinus Egyetem tanára szólt a demonstrálókhoz. Főként angol nyelvű beszédében felidézte, hogy „2012­–2013 telén az egyetemfoglalások idején volt egy jelszavunk, amely lelkesített bennünket: szabad ország, szabad egyetem”. Elmondta, attól tart, hogy ez a jelszó ismét időszerűvé válik, és feltette a kérdést, hogy tudnánk-e egyetem nélkül létezni. Szerinte az egyetem szabaddá tesz, és nem engedhetjük meg, hogy ezt a szabadságot elvegyék tőlünk. Ezért mi, a polgártársak vagyunk a felelősek, ha nem teszünk semmit az ügy romlása ellen – hangsúlyozta Deák.

A beszédek után elindult a tömeg a Közép-Európai Egyetem irányába érintve a Kálvin és a Deák Ferenc teret. A felvonuláson rendőri kísérettel „oktatási szabadságot”, „szabad ország, szabad egyetem”, „most a CEU, de ki a következő?”, és ezekhez hasonló transzparensekkel és magyar valamint európai uniós zászlókkal, különböző rigmusokat kiáltva haladtak.

A Közép-Európai Egyetem elé érkezve Békés Gáspár beszélt a Független Diákparlament nevében, és mint CEU-s hallgató. A „semmit rólunk nélkülünk!” jelszót többször is hangsúlyozva úgy vélekedett, hogy a kormány nem veszi figyelembe a választó polgárok akaratát, ezért nem alkalmas a vezetésre.

A felvonulás utolsó helyszíne a Kossuth tér, ahol többen is szóltak a tüntető tömeghez: Törley Katalin, középiskolai tanár a Tanítanék Mozgalom képviseletében osztotta meg vélekedését, miszerint a kormány tönkretette a magyar oktatási rendszert, és ezért felelősségre kell vonni. A Szentpétervári Európa Egyetem egyik alumnusa arról beszélt, hogy az ő alma matere is hasonló helyzetben van, mint a CEU, ugyanúgy, mint sok más oroszországi, törökországi és indiai egyetem. Kijelentette, az egyetemek egy közösség, ezért bármelyik intézmény bezárása a közösség egészét csonkítja, és emiatt kell kiállni a közösség mindegyik tagja mellett. Majd szolidaritását fejezte ki a CEU-val két törökországi hallgató az Akadémikusok a Török Békéért csoport nevében. Utolsóként Gál András, a CEU keresztény diákkor vezetőségi tagja szólalt fel, kijelentette, hogy a legfontosabb a gondolat- és lelkiismereti szabadság, és ezt egy államnak garantálnia kell.

Végül a tüntetők a fényt árasztó telefonjaikat a magasba emelték, és különböző rigmusokat skandálva zárták a demonstrációt.

Sárosi István

Leave a Reply

Powered by WordPress.com.

Up ↑

